مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس همدان:

قدرت بازدارندگی یکی از دستاوردهای عظیم دفاع مقدس است

سردار مهدی ظفری با بیان اینکه تمام اتفاقات امروز دنیا برگرفته از نگاه دفاع مقدس است، گفت: یکی از دستاوردهای عظیم دفاع مقدس، قدرت بازدارندگی است.
کد خبر: ۳۶۲۴۳۲
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۲ - 19September 2019

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از همدان، سردار «مهدی ظفری»، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان امروز  در نشست خبری با بیان اینکه خبرنگاران رسالت تاریخی و دینی دارند اظهار داشت: رسالت با ماموریت متفاوت است، ماموریت از زمان طاغوت هم وجود داشته و افراد زیادی با مردم و نظام کاری نداشتند و ماموریت خود را انجام می‌دادند اما رسالت حوزه فراتری دارد و به مفهوم فرمان آتش به اختیار رهبر انقلاب اسلامی برمی‌گردد.

ظفری گفت: خبرنگاران در حوزه دفاع مقدس رسالت بزرگی دارند به طوریکه هرجا عقل تشخیص داد، حوزه رسالت است و تنها ثبت خبر نیست و باید سهم و جایگاه فرد در جامعه دینی بررسی شود بنابراین این امر ایجاب می‌کند صرفا خبرنگار نباشیم، این امر کار عادی است.

وی خطاب به خبرنگاران ادامه داد: اگر در انجام رسالت خود سرزنش می‌شوید ناامید نشوید چرا که باید جدال حق و باطل  را با قدرت ادامه داد. 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان با تاکید بر اینکه باید در حوزه فرهنگی سنجید که نقش ما بیشتر است یا دشمن و طبق آن برنامه راهبردی ارائه کرد گفت: در جامعه ولایی عادی بودن ممنوع است، پس باید دغدغه‌مند بود و در تراز دینی و تاریخی نقش موثری ایفا کرد. 

ظفری در ادامه با اشاره به زوایای دفاع مقدس و این موضوع که هنوز برخی از این زوایا بازخوانی نشده است گفت: این سوالات که فلسفه وجودی دفاع مقدس چیست و نباید در این پیکار وارد می‌شدیم، درست نیست چون پشت این اتفاق فلسفه‌ بزرگی وجود دارد.

وی شورای عمومی دفاع مقدس را ساختاری ضروری در معرفی همه ابعاد جنگ دانست و ادامه داد: از جمله اقدامات شورای عمومی دفاع مقدس گفتمان سازی است، بعد از ایجاد این ساختار می‌توانیم مطالبه‌گری کنیم و بدون ایجاد ساختار و بدون گفتمان سازی به جایی نمی‌رسیم.

سردار ظفری با اشاره به اینکه نباید اجازه داد حقیقت تاریخ و واقعیت تاریخ‌ساز از ذهن مردم دور شود گفت: رسالت سنگینی داریم و باید بر روی آن پافشاری کنیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان با بیان اینکه تمام اتفاقات امروز دنیا برگرفته از نگاه دفاع مقدس است افزود: یکی از دستاوردهای عظیم دفاع مقدس، قدرت بازدارندگی است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه تبیین ارزش‌های دفاع مقدس خلأ ساختاری وجود دارد افزود: امام (ره) حتی در کوچه و پس‌کوچه‌ها ساختار اجتماعی ایجاد کرد که منجر به تشکیل نهادهای انقلابی شد و از آنجا حرکت‌های  انقلابی شکل گرفت.

ظفری با بیان اینکه شورای دفاع مقدس در کشور تشکیل شده و یکی از کمیته‌های آن در استان‌ها در زمینه بانوان فعالیت می‌کند گفت: متاسفانه به نقش بانوان در دفاع مقدس نپرداخته‌ایم و قصد داریم در این کمیته بیشتر ورود کنیم.

وی با اشاره به اینکه روحانیت در دفاع مقدس در بخش‌های پشتیبانی و نظارت‌ نقش‌ داشته‌ که باید بازگو شود افزود: خبرنگاران در این شورا نقش کلیدی دارند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان با بیان اینکه بیان خاطرات جنگ تحمیلی به گریه‌ در آن نیست و باید در گفتمان‌سازی آن کمک کند افزود: تاکنون در حوزه گفتمان‌سازی ورود جدی نداشته‌ایم.

وی یکی از کارویژه‌های این مجموعه را تمرکز بر روی گفتمان‌سازی دفاع مقدس دانست و تصریح کرد: یکی از مراتب گفتمان‌سازی، اجماع‌سازی است.

ظفری با بیان اینکه برخی نسبت به موضوع دفاع مقدس فقر اطلاعاتی دارند تأکید کرد: گفتمان‌سازی در حوزه دفاع مقدس نجات‌بخش جامعه است.

وی در پاسخ به اظهارات یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه جانمایی نقش پزشکان در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس کم‌رنگ است گفت: فازی اصلی از مرکز فرهنگی و ‌موزه دفاع مقدس همدان که به تامین بودجه برای ساخت دارد فاز پانوراما است که قرارداد اصلی منعقد شده اما نیاز به تخصیص اعتبار دارد و احتمال زیاد در سال های آینده این اتفاق رقم خواهد خورد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان بیان کرد: در زمینه تعریف نقش پزشکان در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس با دانشگاه علوم پزشکی جلسه‌ای داشتیم؛ ضمن اینکه باید به سمتی پیش رویم تا نقش صنوف مختلف در حوزه دفاع مقدس تعریف شود.

وی با گریزی به عملیات مرصاد از نقش بارز مردم در این عملیات سخن به میان آورد و افزود: نتیجه هشت سال دفاع مقدس خود را در عملیات مرصاد نشان داد و مردم خالق این عملیات در برابر دشمن بودند.

ظفری در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه یکی از اشتباهات جامعه محکوم کردن یکدیگر است گفت: تا زمانی که در دفاع مقدس نیاز جمعی و ساختاری تعریف نشود، تحولی ایجاد نخواهد شد.

وی اردوهای راهیان نور را نیاز ملی دانست و با تأکید بر اینکه باید همه در آن ورود کنند افزود: سندی در این رابطه تعریف شده که بنا دارد تکلیف سازمان‌ها را در خصوص راهیان نور بپرسد و به نتیجه برساند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان با تاکید بر اینکه شیوه گفتمان‌سازی باید تعریف شود گفت: ایجاد ساختار و مستندسازی در حوزه دفاع مقدس مورد توجه است.

وی با بیان این مطلب که متأسفانه حوزه دفاع مقدس را کوچک تعریف کرده‌ایم افزود: باید بیشتر به رفع این مشکل با کمک سازمان‌ها و نهادها بپردازیم.

ظفری اهم برنامه‌های هفته دفاع مقدس را برگزاری همایش فرماندهان و پیشکسوتان دفاع مقدس با حضور بانوان جریان ساز جنگ، پخش هفت شب برنامه زنده خاطره گویی اقشار مختلف جامعه از مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس از شبکه تلویزیونی همدان، برپایی نخستین یادواره شهدای خلبان با عنوان اولین پاسخ، برگزاری یادواره ۲۲۰ شهید در ملایر با محوریت شهدای خلبان، مراسم سالگرد شهادت سرلشکر حاج حسین همدانی و رژه ۳۱ شهریور برخی از برنامه‌های محوری این هفته برشمرد.

ظفری با اشاره به ویژه برنامه همایش فرماندهان و پیشکسوتان دفاع مقدس، افزود: امسال این همایش با حضور بانوان برگزار خواهد شد و نزدیک به 100 نفر از مادران و همسران شهدا میهمان ما هستند.

ظفری در ادامه از اجرای 39 برنامه محوری همزمان با هفته دفاع مقدس خبر داد و گفت: امسال یک روز به عنوان همایش «نکوداشت پیشکسوتان دفاع مقدس» برگزار می‌شود که این برنامه با مجمع پیشکسوتان جهاد و شهادت متفاوت است به طوری که از تمام صنوف پیشکسوتان دفاع مقدس در آن حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه این برنامه هفتم مهر در سطح استان و شهرستا‌ن‌ها برگزار می‌شود خاطرنشان کرد: حضور 700 نفر در این مراسم تعریف شده که تعدادی از جمعیت را بانوان و روحانیون تشکیل می‌دهند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان با بیان اینکه این مراسم به طور همزمان در 31 استان برگزار می‌شود افزود: به مدت هفت شب برنامه زنده تلویزیونی در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس برگزار می‌شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان افزود: هرساله همایش سراسری مدیران کل حفظ آثار در بهمن در سالروز عملیات کریلای ۵ برگزار می‌شد اما امسال این برنامه بزرگ در ایام هفته دفاع مقدس به میزبانی استان همدان اجرا خواهد شد.

وی از برگزاری مراسم رژه نیروهای مسلح و برنامه ویژه «حماسه شکست حصر آبادان» خبر داد و گفت: عطرافشانی مزار شهدا، دیدار با خانواده شهدا و شهدای مدافع حرم توسط سازمان‌ها و نهادهای کشوری و لشکری در برنامه است.

ظفری با اشاره به برگزاری مسابقات فرهنگی خاطرنشان کرد: نمایشگاه فرهنگی و دستاوردهای علمی، فناوری و صنعتی با موضوع محرم و هشت سال دفاع مقدس برگزار می‌شود.

وی از بازدید رایگان افراد از مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس در این هفته خبر داد و افزود: مراسم تقدیر از سربازان و رونمایی از تازه‌های نشر استان در حوزه ادبیات پایداری و مقاومت در این هفته برگزار می‌شود.

در پایان نشست خبری هفته دفاع مقدس از پوستر‌های هفته دفاع مقدس و پوستر همایش فرماندهان و پیشکسوتان دفاع مقدس به دست خبرنگاران و مسئول عقیدتی و امور روحانیت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان با حضور مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان رونمایی شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار